センター長挨拶

所長あいさつに代えて

-次世代たたらセンターの抱負を語るー

  (ロジャー・リード教授へのインタビュー抜粋)

 

  1. 島根大学の次世代たたら協創センターの所長を務めることになった経緯をお話ください。
     日立金属の佐藤様より産学官連携のプランが島根県にあると聞き、常日頃から、若い人々が都会に出て行ってしまうという現象をイギリスでも目の当たりにしておりましたので、共通点を感じました。また、イギリスは、ヨーロッパのはずれにある島国であり、日本もアジアの端にあるという共通点も相まって、この計画に参加することを考えるようになりました。
     また、日本人とイギリス人のもう一つの共通点として、両者ともに、理工学分野に非常に力を入れており、非常に熱意を持って取り組んでいるということです。加えて、私は日本にはご縁があり、1992年には国の研究機関での研究のため、1年間、東京の中目黒に住んでいました。その後もしばしば日本を訪れています。
  2. 次世代たたら協創センター長として、どんな取り組みや改革を進めていきたいと思いますか。
     最も重要なことは、若者のために教育、研究の環境を提供することです。それにより、理工学に特化し、専門的な教育を受けた若者が誕生し、理工学分野の企業に就職します。その結果、島根大学には、このような優秀な学生がいるということが企業側に伝わり、企業は、学生への奨学金や大学への寄付金等の支援を行い、その支援により、更に多くの優秀な学生たちが支援をした企業に就職するという、素晴らしい好循環が生まれます。
  3. 次世代たたら協創センターでの人材育成については、どのようなビジョンをお持ちですか。
     イギリスには、“Education, education, education”という信念があり、これは、「適切な教育がなされれば、若者は自分で学んでいく。」というものです。日本とイギリスの間に、学術的な分野において壁はないと思います。現代では、人や情報の流れがスムースであり、お互いに協力していくことは十分に可能です。
  4. 5年後、10年後の次世代たたら協創センターの未来をどのように描いていらっしゃいますか。オックスフォード大学との連携のビジョンにも触れながらお聞かせください。
     在学生、卒業生に限らず、理工学に精通した学生をたくさん育てていかなければなりません。彼らが自らの研究に関連した企業に就職する、そんなビジョンが理想です。冶金技術を「豊かさ」の創生に活かしていくことが必要です。具体的には、交通機関、建設、宇宙衛星、ロケット等に冶金技術を用いて、社会に利益をもたらすことです。テクノロジーを応用して、人生をより豊かなものに出来たなら、それは本当に素晴らしいことです。
     産官学の連携に関しては、大学側は、社会のニーズを知らなければなりませんし、産業側は、専門的教育を受けた学生がいるということを、知らなければなりません。こうした取り組みを私の知見を活かして進めていきます。

Greeting - Director, Professor Roger Reed –
Greeting Speech ― Aspiration of Director
 - Questions and Answers from to Professor Reed -

1)  Please tell us how you decided to serve as Director of the Laboratory, Next Generation TATARA Co- creation Centre in Shimane University.
     I heard from Mr. Sato of Hitachi Metals, Ltd that Shimane Prefecture and Japan more broadly has a strategy for increasing cooperation between industry, government and universities. This possibility impressed me deeply since this it is my belief that some cooperation is very important. Also, I have the impression that there is a common issue which is shared between Japan and the UK: many young people abandon the rural areas where they were born – such as Shimane prefecture – to work in big cities such as Tokyo or London. It is a problem that can be fixed. It is interesting also that both countries have a similar geographical situation: the UK is an island located western end of Europe, and Japan is located at the eastern end of Asia. As another common point, both nations have put significant priority on the science and engineering field in the past, and will do so in the future. Additionally, I have a big connection to Japan. I lived at Nakameguro in Tokyo to research at National Research Institute for Metals in 1992 and I have visited Japan many times afterwards.

2) As a director of the TATARA Centre, what kind of initiatives do you want to advance and reform?
     The most important point is to provide the environment for education and research for young people. As a result, young people specialized in science and engineering research and professionally educated will result. They will be able to find employment in science and engineering related companies. As a result, Shimane University will train excellent students, and companies will support scholarships for students and donations to universities. With these assistances, we will be able to create a new situation: a wonderful virtuous circle of employment at companies that we support. 

3) What kind of vision do you have about human resource development at the Centre?
      In the United Kingdom we have a mantra which I firmly believe in: "education, education, and education". It means that wellbeing, happiness, prosperity and social cohesion flow from an educated public. I see no wall between academic fields between Japan and the UK. In modern times, the flow of people and information is very fast and smooth, and it is possible to cooperate with each other seamlessly across international borders. That should be the aim.

4) How do you depict the Centre 5 years, 10 years later? Please also mention the vision of collaboration with the University of Oxford.
    The training of young people as students and graduates: we must raise a lot of students familiar with science and engineering. It is ideal that they get a job in a company related to their own research, which is one of the visions. Metallurgical technology can be used create prosperity. Specifically, we need to utilize metallurgical techniques for transportation, construction, space satellites, rockets etc. to bring benefits to society. If they can apply their technology to their career and make their life richer, that will be truly wonderful. Regarding collaboration between industry, government and academia, the university side is required to know the needs of society, and the industrial side it is important to appreciate the needs of young people in their training and development.